PROGRAMUL NATIONAL DE DEZVOLTARE RURALA

Program finantat de Uninunea Europeana si Guvernul Romaniei prin

FONDUL EUROPEAN AGRICOL PENTRU DEZVOLTARE RURALA

EUROPA INVESTESTE IN ZONELE RURALE

Uniunea Europeana

Acceseaza pagina FEADr

Proiect finanțat cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) :

19.4 "Sprijin pentru cheltuieli de functionare si animare"

Acord cadru nr. C19400103011612911128 / 28.11.2016

Beneficiar:

Asociatia : Grupul de actiune locala ceahlau

Valoarea totală eligibilă a proiectului:

din care,

finanțare publică prin PNDR:

cofinanțarea privată a beneficiarului:

Autoritatea Contractantă:

Agenția pentru finanțarea investițiilor rurale

sigla Afir

din cadrul

Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale

Demarare:

Finalizare:

Împreună creștem satul românesc.

Impreuna dezvoltam microregiunea CEAHLAU
Impreuna dezvoltam microregiunea CEAHLAU
Impreuna dezvoltam microregiunea CEAHLAU
Impreuna dezvoltam microregiunea CEAHLAU
Impreuna dezvoltam microregiunea CEAHLAU

Strategie de Dezvoltare Locala

Microregiunea Ceahlau va oferi locuitorilor sai conditii bune de viata si oportunitati  variate de dezvoltare profesionala, prin diversificarea activitatilor economice locale si prin valorificarea superioara a avantajelor de care dispune. Microregiunea Ceahlau se va afirma ca o zona turistica recunoscuta pe plan regional si national care va oferi turistilor posibilitati variate de petrecere a timpului liber, valorificand patrimoniul natural si antropic existent.

 

Click aici pentru a descarca Planul de dezvoltare locala INITIAL complet in format PDF.

Click aici pentru a descarca Planul de dezvoltare locala MODIFICAT Nr. 1 complet in format PDF.

Click aici pentru a descarca Planul de dezvoltare locala MODIFICAT Nr. 2 complet in format PDF.

Click aici pentru a descarca Planul de dezvoltare locala MODIFICAT Nr. 3 complet in format PDF.

Click aici pentru a descarca Planul de dezvoltare locala MODIFICAT Nr. 4 complet in format PDF.

Planul de Dezvoltare Locală iși propune abordarea unui sistem propriu de implementare a stategiei de dezvoltare a microregiunii Ceahlău. 

 

Dispozitivul de monitorizare (gestionare financiară), evaluare(mod de organizare, metodologie, indicatori) și control implementat de Grupul de Acțiune Locală GAL Ceahlău presupune:

  • luarea operativă a deciziilor asupra implementării proiectului (sau depistarea problemelor);
  • efectuarea zilnică a gestionării proiectului;
  • executarea operativă și corectă a procedurilor de gestionare a resurselor;
  • facilitarea coordonării între activitățile componentelor;
  • monitorizarea și raportarea la timp despre realizările și rezultatele proiectului;
  • informarea  factorilor de decizie la cel mai înalt nivel  cu privire la  conținutul proiectului și realizările acestuia.

 

Monitorizarea prevede un dispozitiv riguros și transparent de vizualizare a modului în care are loc gestionarea financiară a implementării stategiei de dezvoltare, care permite colectarea sistematică și structurarea anuală a datelor cu privire la activitățile desfășurate.

 

Evaluarea presupune elaborarea unui dispozitiv clar de organizare a înregistrării și raportării către AM a unor sugestii și remarci privind rezultatele implementării proiectelor în cadrul strategiei de dezvoltare locală. Evaluarea este o activitate bine structurată pe o bază bine stabilită, presupunând elaborarea unui set de indicatori și a unei metodologii de evaluare a rezultatelor implementării.

 

Monitorizarea și evaluarea asigură implementarea efectivă și la timp a proiectelor, managementul finanțelor publice, inclusiv administrarea adecvată a resurselor proiectului și monitorizarea efectivă și evaluarea activităților și rezultatelor acestuia. 

 

În vederea aprobării rapoartelor de evaluare, în scopul efectuării plăților se efectuează auditul de către auditorul general.

În urma implementării proiectelor pe toate măsurile cuprinse în strategia de dezvoltare locală,  s-au obținut următorii indicatori:

 

Măsura 1. DEZVOLTAREA SECTORULUI TURISTIC DIN MICROREGIUNEA CEAHLĂU:

  • creșterea numărului de sosiri turistice în localitățile componente ale G.A.L. Ceahlău;
  • creșterea numărului de înnoptări în localitățile componente ale G.A.L. Ceahlău;
  • număr structuri de primire turistică modernizate/construite;
  • număr centre de informare și promovare turistică;
  • număr sisteme electronice de susținere a activităților turistice;
  • număr trasee turistice identificate, marcate și omologate.

 

Măsura 2. ÎMBUNĂTĂȚIREA CONDIȚIILOR DE MEDIU DIN MICROREGIUNEA CEAHLĂU:

  • număr de exploatații adaptate pentru agricultura ecologică;
  • număr hectare adaptate pentru agricultura ecologică;
  • număr centre de reciclare a deșeurilor înființate/modernizate;
  • număr de ecploatații forestiere sprijinite;
  • număr hectare pe care s-a îmbunătățit structura pădurii;
  • număr torenți pentru care s-au realizat lucrări de corectare.

 

Măsura 3. DEZVOLTAREA SERVICIILOR PUBLICE DIN MICROREGIUNEA CEAHLĂU:

  • număr de spații verzi amenajate;
  • număr de locuri de joacă pentru copii amenajate;
  • număr de piste de biciclete amenajate;
  • număr de terenuri de sport/baze sportive amenajate;
  • număr de așezăminte culturale reabilitate/modernizate;
  • număr de așezăminte culturale înființate;
  • număr de zone de agrement ale căror facilități publice au fost îmbunătățite;
  • număr de spații publice pentru târguri și evenimente organizate;

 

Măsura 4. SUSȚINEREA SECTORULUI IMM DIN MICROREGIUNEA CEAHLĂU:

  • număr total de microîntreprinderi sprijinite;
  • număr total de microîntreprinderi create;
  • număr brut de locuri de muncă create;
  • creșterea cifrei de afaceri.

 

Măsura 5. DEZVOLTAREA ȘI DIVERSIFICAREA ACTIVITĂȚILOR AGRICOLE DIN MICROREGIUNEA CEAHLĂU:

  • număr total de fermieri sprijiniți;
  • număr total de exploatații care primesc sprijin pentru investiții;
  • număr de ferme de semi-subzistență sprijinite;
  • număr de exploatații care îndeplinesc standardele comunitare ca urmare a sprijinului primit;
  • număr de fermieri consiliați.

 

Măsura 6. VALORIFICAREA SUPERIOARĂ A PRODUSELOR LOCALE DIN MICROREGIUNEA CEAHLĂU:

  • număr total al întreprinderilor de procesare a produselor agricole sprijinite;
  • număr total al întreprinderilor de procesare a produselor forestiere sprijinite;
  • numărul întreprinderilor de procesare care și-au îmbunătățit managementul calității;
  • numărul întreprinderilor de procesare a produselor forestiere retehnologizate;

 

Măsura 7. INTRODUCEREA METODELOR ȘI TEHNOLOGIILOR INOVATIVE ÎN ECONOMIA LOCALĂ DIN MICROREGIUNEA CEAHLĂU:

  • număr participanți la cursurile de formare profesională;
  • număr total de zile realizate cu toți participanții ( o zi echivalentă cu 8 ore);
  • număr participanți care au terminat cu succes formarea profesională;
  • număr de beneficiari ai participării la târguri, expoziții, etc;
  • număr de întreprinderi care și-au achiziționat tehnologii inovative (know-how), licențe și patente.

 

La fiecare proiect se  întocmesc rapoarte de evaluare intermediare la fiecare 6 luni și rapoarte de evaluare finale la 1 an din momentul implementării sau la finalizarea acestuia.

 

Controlul presupune stabilirea unui sistem de verificare a respectării planificării legate de implementarea strategiei de dezvoltare. Se vor efectua rapoarte de verificare pe teren.

 

Programarea controalelor are în vedere anumite principii, cum ar fi: eficiența unor astfel de demersuri, păstrarea bunelor relații contractuale, verificarea doar a aspectelor de ordin tehnic legate de proiect etc.

 

În cadrul mecanismului de implementare se precizează modul de distribuire a responsabilităților, pentru fiecare etapă a circuitului unui dosar, între GAL, agenția de plăți și autoritatea de managment.

 

Informarea, sprijinirea elaborării proiectelor, lansarea apelului pentru proiecte, selectarea proiectelor, decizia, monitorizarea, arhivarea sunt activități ce cad în sarcina Grupului de Acțiune Locală. Agenția de plăți se ocupă de controlul administrativ al dosarelor, notificarea către beneficiar și de control. Responsabilitățile autorității de management sunt: controlul administrativ al dosarelor, notificarea către beneficiar, monitorizarea, plata, controlul.

 

Procesul de monitorizare începe din momentul semnării contractului de finanțare și continuă pe tot parcursul perioadei de implementare a proiectului și după finalizarea activităților proiectului (respectiv pe perioada de valabilitate a contractului de finanțare).

 

În perioada de implementare a activităților proiectului se asigură  existența unui management eficient al proiectului, desfășurarea activităților proiectului în conformitate cu calendarul prevăzut în contract, realizarea indicatorilor prevăzuți în contractele de finanțare. Proiectele trebuie să respecte egalitatea de șanse, nediscriminarea, dezvoltarea durabilă, legislația privind achizițiile publice precum și celelalte condiționalități prevăzute în contractele de finanțare pe fiecare măsură în parte confrom PNDR.

 

În perioada de după finalizarea implementării activităților proiectului se urmărește ca proiectele să își mențină indicatorii de realizare, să respectă egalitatea de șanse și nediscriminarea, dezvoltarea durabilă,și condițiile contractului de finanțare.

 

În procesul de monitorizare se  urmărește:

  • asigurarea cadrului procedural pentru monitorizarea proiectelor și verificarea modului în care actorii implicați în procesul de monitorizare respectă prevederile procedurale, în vederea realizării indicatorilor și obiectivelor prevăzute în strategia de dezvoltare locală;
  • propunerea de măsuri de remediere a deficiențelor semnalate, ori de câte ori se impune;
  • emiterea clarificărilor către beneficiari cu privire la aplicarea uniformă a procedurilor de lucru și cu privire la prevederile contractelor de finanțare și asigurarea unei instruiri adecvate.

 

În procesul de monitorizare, Grupul de Acțiune Locală Ceahlău desfășoară următoarele activități:

  • verificarea documentelor: verifică datele și informațiile din rapoartele de evaluare intermediare și finale elaborate către beneficiari;
  • vizite de monitorizare: efectuează vizite de monitorizare la fața locului ( o vizită la 6 luni pentru fiecare proiect);
  • monitorizarea ex-post: se asigură că în conformitate cu prvederile art. 57 din Regulamentul CE 1083/2007, operațiunea păstrează contribuția din fonduri europene dacă timp de 3/5ani de la încheierea proiectului aceasta nu a înregistrat modificări substanțiale, inclusiv monitorizarea îndeplinirii indicatorilor post implementare. În perioada de monitorizare ex-post, se efectuează o vizită de monitorizare pe an, pentru fiecare proiect implementat.

 

Persoanele responsabile cu implementarea procesului de monitorizare și evaluare sunt Responsabilul Tehnic și Responsabilul de Monitorizare din cadrul Grupului de Acțiune Locală, acesta din urmă având următoarele îndatoriri:

  • să urmărească implementarea proiectului, privind rezultatele, și îndeplinirea indicatorilor;
  • să semnaleze din timp eventualele probleme care apar în implementarea proiectelor;
  • să propună măsuri de remediere a deficiențelor semnalate.

 

Pentru fiecare proiect pentru care s-a semnat un contract de finanțare se desemnează un ofițer de monitorizare pe toată perioada de implementare.

 

Vizitele de monitorizare contribuie la evitarea problemelor prin identificarea timpurie a   acestora, precum și a oricăror dificultăți ce pot afecta implementarea cu succes a proiectului.

 

Rolul vizitelor de monitorizare este de a se asigura că proiectul va fi implementat în conformitate cu termenii în care a fost probat, iar în cazul unor probleme de implementare, că se va decide modul potrivit pentru rezolvarea problemelor.

 

În perioada de monitorizare, beneficiarul trebuie sa depună o dată la 6 luni rapoartele intermediare, iar anual rapoartele finale.